Z życia świetlicy - Ośrodek Pomocy Społecznej w Lipniku

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij Zamknij

Informacje

Siedziba OPS Lipnik

Z życia świetlicy

Świetlica Środowiskowa rozpoczęła swą działalność w 12.10.2020 roku.
Zorganizowana jest dla dzieci i młodzieży z terenu Gminy Lipnik.
Świetlica czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 15:00 do 19:00.
Celem działalności naszej świetlicy jest zapewnienie uczniom opieki po lekcjach w bezpiecznym i miłym otoczeniu.
Staramy się stworzyć warunki do wypoczynku, relaksu, zabawy i odrabiania zadań domowych. Chcemy aby czas spędzony w świetlicy sprzyjał także rozwijaniu zainteresowań.
Dbamy o to, żeby dzieci czuły się w świetlicy dobrze i bezpiecznie, miały okazję nawiązać dobre relacje z kolegami, a także wychowawcami, a tym samym łatwiej adaptowały się w szkole.
Wdrażamy naszych uczniów do kulturalnego i higienicznego trybu życia. Dzieci uczestniczą w różnorodnych działaniach opiekuńczo- wychowawczych i edukacyjnych, zajęciach plastycznych, czytelniczych, relaksacyjnych, muzycznych, konkursach i zabawach w świetlicy oraz na świeżym powietrzu. Uczestnicząc w zajęciach, uczniowie mają okazję uczyć się przestrzegania norm i zasad współżycia społecznego, współpracy i właściwej komunikacji, konstruktywnego rozwiązywania konfliktów, poznać możliwości radzenia sobie z emocjami, wzmacniać zachowania pozytywne, szanować siebie i innych.
Nasza świetlica jest wyposażona w gry edukacyjne, różnorodne materiały plastyczne.


W świetlicy szkolnej organizowane są zajęcia rekreacyjne, dydaktyczne i opiekuńczo-wychowawcze takie jak:

• gry i zabawy integracyjne;
• zajęcia umuzykalniające i relaksacyjne (słuchanie muzyki, nauka piosenek);
• zajęcia plastyczne i manualne (stosowanie różnorodnych technik plastycznych);
• nauka własna, odrabianie zadań domowych;
• zajęcia czytelnicze
•korzystanie ze sprzętu audiowizualnego.


Miesięczne plany pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy środowiskowej.


PAŹDZIERNIK

I. Złota polska jesień! Poznajemy świat różnymi zmysłami (wzrok, słuch, dotyk). Jak rozpoznać jesień? - kolor (wzrok), wicher (słuch), deszcz (dotyk). Rozwiązywanie krzyżówki i rebusów i zagadek. – Spacer w poszukiwaniu jesiennych skarbów. „ Pani Jesień” – praca z darów jesieni . Zapoznanie z wierszem J. Kulmowej " Jesienna pogoda". Słuchanie muzyki Vivaldiego „Jesień” Dostrzeganie zależności między wyglądem przyrody , a porą roku – jesień. Zabawa i tworzenie ludzików z kasztanów.

II. Gry i zabawy świetlicowe wyzwalające aktywność dziecka. Rozwijanie zdolności do wysiłku intelektualnego w atmosferze współzawodnictwa, doskonalenie umiejętności szybkiego myślenia. Kształtowanie odporności emocjonalnej oraz umiejętności oczekiwania na swoją kolej.

GRUDZIEŃ

I. 21.12.2020 r. w świetlicy odbyło się spotkanie pod tytułem ,,Myśliwska Paczka’’ zorganizowane przez Polski Związek Łowiecki Zarząd Okręgowy w Tarnobrzegu. W tym dniu zostały wręczone dzieciom upominki świąteczne.

LUTY

I. Walentynki w świetlicy! Wiersze, życzenia, laurki walentynkowe Mój najlepszy przyjaciel Rozwijanie koleżeństwa i przyjaźni -„Najbardziej na świecie kocham…

II. Gry i zabawy muzyczno – ruchowe. Dzieci doskonalą umiejętności współpracy w grupie, rozwijają koncentracje uwagi i koordynacji ruchowej oraz rozwijają wyobraźnie przestrzenną.

MARZEC

I. Zgodnie z tradycją z okazji Dnia Kobiet chłopcy złożyli życzenia i wręczyli upominki. Podczas zajęć poznaliśmy bliżej postacie sławnych Polek różnych epok. Następnie rozegraliśmy turniej w tenisa stołowego , w Cybergaja oraz w różne gry planszowe.

II. Recepta na nudę- sposobów spędzania czasu wolnego. Co robię po szkole . Kształtowanie umiejętności racjonalnego wykorzystania czasu wolnego.

III. Dzień Recyklingu w świetlicy miała miejsce radosna twórczość własna z wykorzystaniem materiałów recyklingowych. Dzięki wyobraźni naszych dzieci powstały motyle i dżdżownice (może zachęcą wiosnę, by śmielej do nas przyszła?), Zabawa była przednia!

IV.W marcu jak w garncu – luźne wypowiedzi dzieci – cechy charakterystyczne marcowej pogody, jej zmienność – praca w grupach. Zwiastuny wiosny: ptaki, rośliny, zwierzęta – rozmowa kierowana. Odgrywanie scenek darmowych pod hasłem: „Spotkanie dwóch panien – Wiosny i Zimy”. Tworzenie pierwszych wiosennych kwiatów – kreatywne pomysły dzieci – praca zbiorowa.

V. Tradycje Wielkanocne! Zapoznanie z tradycjami i obrzędami wielkanocnymi (święcenie palemek, malowanie pisanek, świąteczne śniadanie) na podstawie tekstu „ Wielkanoc na wsi” Nauka piosenki pt. „ Pisanki”. Poznanie nazw jaj wielkanocnych (kraszanki, pisanki, skrobanki, malowanki, naklejanki). Prace plastyczne – wirujące pisanki i koguciki oraz kurczaki z butelek. Szukanie i czytanie ciekawostek na temat Świąt Wielkanocnych w czasopismach . Dzieci wykonywały i wysyłamy kartki świąteczne do najbliższych. Utrwalenie piosenki „ Pisanki”. Kolorowanie obrazków świątecznych, dekoracja sali. Na wielkanocnym stole. Quizy i zagadki wiosenno-wielkanocne.

Artykuły

  • 5 urodziny Klubu połączone z uroczystością Międzynarodowego dnia seniora.

    W uroczystości uczestniczyli Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej i Zdrowia Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego w Kielcach, Anna Kołomańska , Wójt Gminy Lipnik, Andrzej Grządziel, Sekretarz Gminy Lipnik, Wojciech Zdyb, Przewodniczący Rady Gminy, Piotr Baran, Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Lipniku Edyta Klocek, Pracownicy Ośrodka Pomocy Społecznej w Lipniku. Występ teatralno-artstyczny wykonali podopieczni Gminnego Ośrodka Kultury we Włostowie & Centrum Kształcenia w Lipniku.  

    Czytaj Więcej o: 5 urodziny Klubu połączone z uroczystością Międzynarodowego dnia seniora.
  • Badanie słuchu

    18 listopada 2024 r. w Klubie Seniora odbyło się badanie słuchu uczestników. Badanie było przeprowadzone przez protetyka słuchu.

    Wyniki badania słuchu omawiane były bezpośrednio po wykonanym badaniu

    Dzięki badaniu specjalista może łatwo wykryć istniejący niedosłuch, określić jego stopień oraz rodzaj, W ramach profilaktyki słuchu zalecane jest badanie słuchu raz do roku. Dzięki temu można porównać czy i jak zmienia się stan słuchu i w razie potrzeby odpowiednio szybko zareagować, aby cieszyć się dobrym słyszeniem przez długie lata.

    Czytaj Więcej o: Badanie słuchu
  • Popołudnia z planszówkami

    Gry planszowe od wieków fascynują i angażują ludzi w każdym wieku. Obecnie, mimo rozwoju technologii i wzrostu popularności gier komputerowych, tego typu rozgrywki nadal są atrakcyjną formą spędzania wolnego czasu przez dzieci z naszej Świetlicy, stanowią odmienne doświadczenie od wirtualnej rzeczywistości.
    Gry planszowe tworzą niezwykłą atmosferę, która sprzyja nawiązywaniu silnych więzi międzyludzkich. Wiele z nich wymaga korzystania z podstawowych umiejętności matematycznych, takich jak dodawanie, odejmowanie czy proste statystyki. Poprzez wspólne przeżywanie emocji, rywalizację i współpracę nasi podopieczni mogą lepiej poznać siebie nawzajem, odkrywać wspólne zainteresowania, budować poczucie wspólnoty. W trakcie gry gracze muszą być skoncentrowani na planszy, zasadach gry, ruchach przeciwnika. Tego typu gry nie tylko uczą lepszej komunikacji, ale także rozwijają umiejętności słuchania, wyrażania swoich emocji i myśli. Kształtują umiejętność skupienia uwagi i koncentracji przez dłuższy czas.
    Podczas rozgrywek dzieci często współpracują, negocjują, podejmują decyzje i rozwiązują problemy. Gracze muszą także analizować sytuację, przewidywać skutki swoich działań, planować posunięcia, by osiągnąć sukces. W bliższej i dalszej perspektywie mogą wykorzystywać te umiejętności w życiu codziennym, relacjach społecznych.
    W naszej Świetlicy dzieci mają do dyspozycji szeroki wybór planszówek dostosowanych do ich wieku. Poza prostymi grami typu „Grzybobranie”, „Chińczyk” chętnie sięgają również po „Monopoly Tatry” oraz szachy i warcaby. Zdobywają informacje na różne tematy, zgłębiając wiedzę z gier osadzonych w tematyce historycznej, naukowej i artystycznej. W skupieniu układają puzzle, tworzą obrazy z układanek wspomagających motorykę. Wykazują się ogromnym skupieniem podczas rozgrywek w „Memory” i „Piotrusia” . Na swej atrakcyjności dla starczych uczestników nie tracą „Kółko i krzyżyk” oraz „Państwa, miasta”. Najmłodsi często sięgają po bierki oraz opartą na podobnych zasadach grę „Małpki”.
    Regularna gra w gry planszowe może być nie tylko rozrywką, ale także skutecznym narzędziem do rozwijania umiejętności myślenia i strategii. Stanowi doskonały relaks i odprężenie po intensywnym dniu w szkole, sprzyja odpoczynkowi i rozluźnieniu.

    Czytaj Więcej o: Popołudnia z planszówkami